In dit interview duiken we in het carrière-avontuur van Maurice Ros, die vanuit zakelijk kredietrol de zijstap maakte naar de wereld van CDD/KYC. Lees hier hoe hij dat ervaren heeft en hoe het hem lukt om in een paar jaar tijd door te groeien naar een seniorpositie.
Maurice Ros is een ervaren finance professional. Hij begon in 1987 bij de ABN AMRO als baliemedewerker. Door de jaren heen had hij bij verschillende banken rollen als intern accountmanager, teamleider en kredietbeoordelaar van financieringsaanvragen uit het MKB.
In zomer 2021 maakte hij een overstap naar CDD/KYC, een keuze uit vier tot vijf opties. “Mijn kennis- en ervaring als kredietanalist in het mkb sloot heel goed aan op CDD/KYC”, vertelt hij. “Als kredietanalist leer je veel over de verschillende typen bedrijven. Je beoordeelt kredietrisico’s door ook naar de operationele risico’s te kijken, door naar de werking van bedrijven te kijken. Zo heb ik heel veel jaarcijfers en verdienmodellen gezien.” Maurice maakte zo een vliegende start.
Naast doorgroei- en verdienmogelijkheden herkent Maurice waarom CDD-professionals soms weinig voldoening voelen uit hun werk. “Wat mij het meest tegenvalt, is dat je geen concreet resultaat ziet”, vertelt hij. “Als financieel specialist verstrekte ik zakelijke financieringen. Wanneer ik een half jaar later langs dat bedrijf reed zag ik ineens die fabriekshal staan. Dan denk je: dat heb ik gefinancierd. Dat heb ik in CDD/KYC niet.”
Toch haalt hij meer dan voldoende voldoening uit zijn werk. “Ik heb wel het gevoel bij te dragen aan de veiligheid van het betalingsverkeer in ons financiële stelsel. En bovendien zie ik heel veel andere bedrijven die ik eerder nog niet gezien had. Als kredietanalist zit je in je eigen regio, waar ik bijvoorbeeld gespecialiseerd was in de binnenvaart. Nu werk ik landelijk, dus ik zie ondernemingen waar ik eerder nooit in aanraking mee kwam.” Ook de toegenomen complexiteit geeft hem een gevoel van groei, vertelt hij: “Ik doe nu ineens complexere structuren met entiteiten als private equity en trusts. Dat was nieuw voor me”.
"Mijn advies aan vakgenoten? Blijf doorleren. Lees vakliteratuur, luister podcasts, doe opleidingen en volg het nieuws. Er valt zo veel te ontdekken in de wereld van CDD/KYC".
We vragen Maurice in hoeverre klanten ook belang hebben bij CDD-onderzoek. “Dat is wel een dingetje”, zegt hij. “Vaak zien klanten het alleen als een belasting. Maar soms help ik een klant door hem bewust te maken van risico’s. Zo had ik laatst een klant die hekwerken maakt en plaatst. Hij had zomaar €50.000 contant geld aangenomen, zonder zich bewust te zijn dat dit niet mag. Hij is nu bezig zijn interne processen aan te passen. Ook maakte ik onlangs een internationaal opererende klant bewust van sanctiewetgeving bij zijn inkoopproces. In zulke situaties voegt mijn onderzoek echt iets toe aan de klantrelatie.” “En dan heb ik zelf ook een hele leuk dag gehad, ook niet onbelangrijk”, zegt hij lachend.
Maurice weet, ondanks zijn voorkennis en -ervaring, de afgelopen drie jaren mooie ontwikkelstappen te zetten. Hoe doet hij dat? Maurice geeft een aantal tips aan vakgenoten. Zo noemt hij naast het volgen van opleidingen en trainingen een intrinsieke leergierigheid essentieel: “Ik vind het ontzettend leuk om mezelf te blijven verdiepen in de wereld van CDD/KYC. Ik lees vakliteratuur en ik luister podcasts van bijvoorbeeld Anti Money Laundering Centre (AMLC). Ook bestudeer ik regelmatig de kennisbank van FIU Nederland en de praktijkcasussen die ze daar publiceren”.
Daarnaast geeft hij junior CDD-professionals de tip om hun netwerk uit te breiden met senior collega’s. Dat is iets wat hij in de praktijk nog weinig ziet gebeuren. “Seniors kunnen je bijvoorbeeld helpen met casusbesprekingen. Zo help ik regelmatig ook juniors, en dat helpt mij weer om mijn coachende vaardigheden te verbeteren”, vertelt hij.
Het verhaal van Maurice laat zien dat de financiële dienstverlening een plek blijft vol carrièrekansen. Het komt dan ook veel voor dat finance professionals overstappen naar een ander vakgebied en daar doorgroeien naar meer inhoudelijk uitdagende vraagstukken. Wat Maurice nu gaat doen? “Ik ben gevraagd voor een project voor een creditcardmaatschappij, om daar te helpen met onderzoek naar complexe klanten.” “Weer een nieuw avontuur”, lacht hij.