Dat de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in mei 2018 van start gaat, is voor de meeste organisaties inmiddels wel duidelijk. Dat deze wet grote gevolgen heeft voor de financiële sector, minder.
Chris Baelemans (CEO Welten Groep en een van de oprichters van Dukers & Baelemans) gaat in gesprek met Mathijs van der Most (Managing Partner PrivacyCompass) over de impact van de AVG voor de financiële sector. “De signalen zijn duidelijk: organisaties gaan massaal in tijdnood komen.”
Mathijs: “Vanaf 25 mei 2018 moeten alle organisaties voldoen aan de AVG. De nieuwe wet breidt privacyrechten van burgers uit en legt meer verplichtingen op aan organisaties die persoonsgegevens verwerken. Organisaties die niet voldoen aan deze wet kunnen boetes krijgen tot 20 miljoen euro of 4% van de wereldwijde jaaromzet. Geen kleinigheid dus.”
Mathijs: “Er komen dagelijks zeer gevoelige persoonsgegevens van klanten terecht in de computer van de financieel professional. De eisen aan het verwerken van deze gegevens worden nóg strenger vanaf 25 mei 2018. Door de verruiming van de bestuurlijke aansprakelijkheid, potentiële reputatieschade en het risico van hoge boetes die de AVG met zich meebrengt, is het van het grootste belang dat organisaties tijdig voorbereid zijn op de nieuwe wetgeving. Het kost tijd om de veranderingen te implementeren. Daarom is nú actie nodig.”
“We hebben inderdaad al behoorlijk strenge privacy-eisen in Nederland. Toch worden deze eisen nóg strenger en veranderen er veel zaken:
Mathijs: “Denk hierbij bijvoorbeeld aan volmachten. Voor zowel de volmachtgever als de gevolmachtigde is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verzamelen en te verwerken om de werkzaamheden compliant uit te kunnen voeren. Maar wie is nu de gegevensverwerker en bij wie ligt de uiteindelijke verantwoordelijkheid? Dit kan per situatie verschillen. Onze ervaring is dat er meestal wel al bewerkersovereenkomsten zijn gesloten tussen de betrokken partijen, maar vaak zijn deze nauwelijks gelezen en niet geïmplementeerd. Door de komst van de AVG en de sancties bij overtreding, is het voor tussenpersonen nóg belangrijker om goed op de hoogte te zijn van de bewerkersovereenkomsten en zich te realiseren wat de consequenties zijn. Ben je verantwoordelijke en daarmee aansprakelijk, of niet?”.
Mathijs: “Veel organisaties weten al dat ze bewerkersovereenkomsten moeten sluiten met hun leveranciers en samenwerkingspartners. De uitdaging zit met name in het verwerkingsregister. Er komt een documentatieplicht waardoor organisaties een privacy-administratie moeten gaan voeren. Dat betekent dat van alle persoonsgegevens bekend moet zijn hoe de gegevens zijn verworven en met welk doel. Ook moet duidelijk zijn welke mensen toegang hebben tot de gegevens en hoe de beveiliging georganiseerd is. Als laatste moet helder zijn hoe er met gegevens omgegaan wordt als deze niet langer bewaard hoeven te worden conform de richtlijnen rondom bewaartermijnen en vernietiging van persoonsgegevens. Kortom: organisaties moeten al hun processen opnieuw beschrijven en vastleggen waar de privacy risico’s zitten en hoe zij de risico’s minimaliseren. Een flinke klus.”
Mathijs: “Ruim 70% van de privacy incidenten, zoals bijvoorbeeld datalekken, is inderdaad toe te schrijven aan menselijke fouten. Een verloren datadrager, zoals bijvoorbeeld een USB-stick, is een belangrijke oorzaak. Er is simpelweg te weinig bewustzijn bij mensen. Organisaties die privacy serieus nemen, investeren daarom in het bewustzijn en kennisniveau van hun medewerkers.”
Mathijs: “Het minimale dat een organisatie moet doen is het uitvoeren van een Privacy Impact Assessment (PIA) op het primaire proces en de aanbevelingen uit het assessment implementeren. Ook moet een organisatie een privacy beleid en protocol datalekken hebben. En indien van toepassing, moet er een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aangesteld zijn. Daarnaast moeten organisaties borgen dat zij de betrokkenheid en kennis verhogen van alle medewerkers die persoonsgegevens verwerken.”
Mathijs: "Het recht van een burger op inzage van de persoonsgegevens, de data-portabiliteit en het recht om vergeten te worden. Dit zijn punten die in de praktijk niet gemakkelijk op te lossen zijn. Iedere sector heeft een aantal praktische uitdagingen waar in veel gevallen nog geen kant-en-klare oplossing voor is. Daarom is mijn advies: wacht niet tot volgend jaar en zoek op tijd naar oplossingen."
Mathijs: “Door sneller dan concurrenten te voldoen aan de nieuwe wetgeving, kunnen organisaties een streepje voor hebben bij het toekennen van nieuwe business. Zo sprak ik vorige week een accountancy kantoor dat het onderwerp privacy een vast onderdeel heeft gemaakt van het jaarverslag. Ze vonden het simpelweg geen optie meer om het onderwerp links te laten liggen omdat de risico’s van claims en boetes substantieel zijn toegenomen. Hiermee laten zij zien voorop te lopen en hun klanten serieus te nemen. Als je het nu goed regelt, raak je snel gewend aan de nieuwe werkelijkheid. Daar kun je op wachten of je kunt het voor zijn! ”