Hoe kan het dat we pronken met onze CV’s vol met diploma’s en functies, terwijl professioneel succes voor 85% afhankelijk is van vaardigheden? Financieel dienstverleners roepen meer dan ooit om financieel professionals die tijdloze future skills bezitten. Juist nu. Om voorbereid te blijven op de toekomst.
Je begint aan je werkdag. Je mailbox puilt uit. Er zijn nog een paar klanten die je moet bellen. Een aantal klantdossiers zijn nog niet af. Je weet nu al dat je dag eigenlijk te vol zit. Terwijl je je juist had voorgenomen om je HR-gesprek van volgende week voor te bereiden. Ondanks dat je voldoende kennis en ervaring hebt om je klanten te helpen, weet je nu al: daar gaat al mijn tijd. Je komt weer niet toe aan dat ambitieplan waar je de laatste tijd veel aan denkt. Is dit nu hoe je je toekomst voor je zag? Ga je op deze manier je ambities waarmaken?
Als je dit herkent dan ben je niet alleen. Dit zien we bij veel vakgenoten en bij onszelf. Er verandert natuurlijk veel in de financiële dienstverlening: consumenten zijn kritischer en hebben minder vertrouwen, klantbediening moet efficiënter en klantdossiers moeten vaak sneller afgehandeld worden. Rollen en functies veranderen sneller dan voorheen. Dat vraagt veel van iedere professional.
Gelukkig biedt dit ook kansen voor jou en jouw ambities. Van duurzaam inzetbaar financieel talent wordt verwacht dat ze een bindende klantbeleving en klantgerichte oplossing creëren. Om die ambities waar te maken is er steeds meer focus op skillsontwikkeling dan de – vaak wettelijk vereiste – kennisontwikkeling.
Future skills in de financiële dienstverlening: Zelfsturing | Reflecteren | Plannen en organiseren | Prioriteren | Wendbaarheid | Samenwerken | Storytelling | Klantgerichtheid | Verbinden | Empathisch vermogen | Creativiteit | Probleemoplossend vermogen | Netwerken | Oordeel- en besluitvorming | Coachen en leidinggeven | Verbeteren | Overtuigen | Daadkracht |
Toch is er iets bijzonders aan de hand. De laatste jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor Future skills, onder andere door het rapport ‘The Future of Jobs’ van het World Economic Forum (WEF). Daarnaast riep de Europese Unie 2023 uit als ‘The Year of Skills’. Dit zijn skills zoals kritisch denken, reflecteren en wendbaarheid.
In de praktijk zien we dit ook terug bij werkgevers in de financiële dienstverlening. Zij hechten in tegenstelling tot jaren terug minder belang aan gerelateerde studie- en werkervaring. Het gaat meer om welke menselijke vaardigheden je daarbij hebt opgedaan. Men weet: met future skills op zak kun je je makkelijker aanpassen aan nieuwe taken en werkwijzen.
Je hebt het waarschijnlijk al gemerkt: het ontwikkelen van vaardigheden werkt anders dan het ontwikkelen van vakkennis. Het is moeilijk meetbaar. Hoe ga je van (onbewust) onbekwaam naar bewust bekwaam? Ook is het lastig om gemotiveerd te blijven. En ten slotte: je ziet bij werkgevers veelgevraagde competenties als ‘agility’ en ‘probleemoplossend vermogen’, maar hoe ontwikkel je dat precies?
We ontwikkelden een aanpak die past bij de financieel professional van nu: een kort-cyclische trainingsmethode met inzichten uit de psychologie, toegepast op jouw werkpraktijk. Gericht op jouw behoeftes en (leer)doelen. Zo leer je de skills die je nodig hebt op een manier die bij jou past.
Bij elke skill vertalen we inzichten uit de psychologie naar jouw praktijk naar energieke trainingen bomvol nieuwe inzichten. En dat koppelen we aan jouw praktijk, zodat het leidt tot zichtbaar resultaat voor jezelf en de organisatie. Benieuwd welke trainingen dit zijn?